Dette har vært tema for forskningsprosjektet «Skiftende grenser. Definisjoner, uttrykk og konsekvenser av antisemittisme i samtidens Norge». Prosjektet avsluttes nå med en heldagskonferanse på HL-senteret fredag 3. desember.
Utgangspunktet for prosjektet har vært hypotesen om at åpne uttrykk for antisemittiske ideer er blitt fortrengt fra den offentlige sfæren i Vesten, men at fenomenet ikke er forsvunnet. Det er i stedet forskjøvet til mindre synlige områder og sammenhenger. Vi vet at over 8 prosent av den norske befolkningen har utpregede fordommer mot jøder, og i et delprosjekt er spredningen av antisemittiske ideer i sosiale medier undersøkt.
I et annet delprosjekt har man sett på undervisningen om Holocaust i den norske skolen. Temaet har vært både undervisningsmetoder og lærebøker. Samlet har prosjektet gitt ny kunnskap om hvilke formål, betydning og posisjon Holocaust har som undervisningstema i norsk skole.
HL-senterets medarbeidere Christhard Hoffmann og Vibeke Moe har vært henholdsvis prosjektleder og prosjektkoordinator for «Skiftende grenser».
Pdf-versjon av boken The Shifting Boundaries of Prejudice utgitt i 2020.
Pdf-versjon av rapporten Antisemitic and anti-Israel Attitudes: how are they linked? utgitt i 2021
Les mer om prosjektet: Skiftende grenser. Definisjoner, uttrykk og konsekvenser av antisemittisme i samtidens Norge
Konferansen er fulltegnet og påmeldingen er stengt.