Marc Chagall: Verden i opprør

HL-senteret har bidratt med bakgrunnskunnskap og råd til formidlerne på Henie Onstad Kunstsenter i arbeidet med utstillingen «Chagall – Verden i opprør». 16. mars hadde direktør Guri Hjeltnes æren av å åpne utstillingen. 

Maleri i blåtoner med en mann med palett i hånden, kvinne i rød kjolem en sirkel med en by, et flyvende brudepar, og en fugl med stearinlys i den ene kloa.

Marc Chagall, Rundt henne, 1945, Centre Pompidou, Paris, Musée national d’art moderne / Centre de création industrielle, gave fra kunstneren, 1953, foto: CNAC-MNAM / Philippe Migeat, © BONO / Chagall ®

Flyvende brudepar, fiolinspillende geiter og gylne haner er det mange forbinder med kunstneren Marc Chagall. Denne utstillingen viser en mørkere palett og en lite kjent side av Chagalls kunstnerskap.

Marc Chagall (1887-1985) er en av de mest berømte kunstnerne i den europeiske modernismen. Han arbeidet med mange forskjellige uttrykk; han var maler, grafiker, scenograf og kunsthåndverker. Arbeidene til den jødiske kunstneren beskrives ofte som poetiske, drømmende og fylt av fantasi – det er blitt sagt mange ganger at Chagall «maler drømmer».


Sterkt påvirket av Holocaust

Livet og arbeidet til Chagall ble dypt påvirket av nasjonalsosialismens kunstpolitikk og Holocaust. På begynnelsen av 1930-tallet undersøkte arbeidet hans den stadig mer aggressive antisemittismen i Europa, og i 1941 emigrerte han fra Frankrike til USA. I løpet av disse årene berører kunstverkene hans sentrale og aktuelle temaer som identitet, hjemland og eksil.

Trist mann med hvitt hodeplagg, geit med fiolin, mørk himmel med en hvit engel
Marc Chagall, Ensomhet, 1933, Collection Tel Aviv Museum of Art, gave fra kunstneren, via staten Israel, 1953, © BONO / Chagall ®, foto: Tel Aviv Museum of Art

-For et liv! Fra en sthetl utenfor Vitebsk i Hvite-Russland til et nesten 100 år langt liv under flere totalitære regimer – og komme unna det industrielle folkemordet på jødene i tide – og skape kunst som er vist i verdens fjongeste kunstgallerier – og nå her på Henie Onstad senteret! sa direktør Guri Hjeltnes i sin tale på utstillingsåpningen.

 

"For et liv!"

 

Musikere med cello, fiolin og trekkspill foran et fullsatt publikum
Utstillingen vekket stor interesse blant publikum. Flere enn 1000 mennesker var påmeldt til utstillingsåpningen 16. mars.
Foto: Julie Hrnčířová / Henie Onstad Kunstsenter

 

HL-senteret med som rådgiver

I forarbeidene til utstillingen har HL-senteret bidratt med historiekunnskap og formidlingsråd til Henie Onstads ansatte:

-Vi opplevde at vi trengte kunnskap fra andre fagfelt enn kunsthistorien, for å forstå den jødiske referansebakgrunnen til Chagall bedre, og symbolene han bruker for blant annet å behandle Holocaust i bildene sine, sier kurator Caroline Ugelstad ved Henie Onstad senteret.

-Vi har hatt møter og forelesning av HL-senterets usedvanlig dyktige formidlere, der Henie Onstads omvisere og formidlere blant annet har vært til stede slik at de står bedre rustet til å møte publikum i utstillingen. Henie Onstads formidlingsleder har dessuten sparret og diskutert med HL-senterets formidler om Henie Onstads skoleopplegg laget til Chagall utstillingen, og vi har hentet kunnskap om hvordan man snakker om Holocaust til unge mennesker. Vi håper også å utvikle et samtaleprogram i forbindelse med utstillingen, og å bruke noen av HL-senterets forskere i dette. For en kunstinstitusjon blir tverrfaglig samarbeid stadig viktigere. I dette tilfelle tok Henie Onstad kontakt med HL-senteret for å hente kunnskap, og vi ble møtt med åpne armer og stort engasjement. Det har vi satt veldig stor pris på. Samarbeidet har åpnet flere veier inn i utstillingen og historien den forteller, og styrket formidlingen rundt det vi mener er en viktig utstilling, sier Ugelstad.
 

"Vi ble møtt med åpne armer og stort engasjement. Det har vi satt veldig stor pris på."
 

-I flere av arbeidene sine reflekterer Chagall over sine jødiske røtter. Et av de sterkeste motivene som han bruker er korsfestelsesmotivet. Chagall arbeidet med avbildninger av Jesus på korset sporadisk helt tilbake til 1908. I 1930- og 40-årene ble motivet sentralt, som en direkte respons på hendelsene i Europa. I bildene identifiserer han Jesus som jøde med kjennetegn som det jødiske bønnesjalet (tallit) eller bønneremmer (tefillin). På denne måten viste han til dobbeltheten som kristusskikkelsen uttrykker. Chagall fremstilte Jesus som jødisk martyr ved å kombinere kristen ikonografi med jødiske symboler, sa Hjeltnes i sin åpningstale.

 

Kvinne i 60-årene med et papir i hånden foran en mikrofon, en mann med cello på venstre side, mange mennesker rundt
-Utstillingen utforsker temaer som flukt og forfølgelse, minner om et hjemsted og det å forsøke å finne et nytt hjem. Den tar for seg spørsmålet om hvordan personlige opplevelser, og andres syn på oss, har betydning for hvordan identitetene våre formes. Arbeidene i utstillingen er et vitnesbyrd om en verden i opprør, sa Hjeltnes. 
Foto: Julie Hrnčířová / Henie Onstad Kunstsenter

 

Chagall – Verden i opprør:

Sted: Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden, Bærum
Tid: 17. mars – 18. juni 2023

Åpningstider
Mer informasjon

Anmeldelse av Mona Pahle Bjerk
Anmeldelse av Lars Elton, Dagsavisen

 

 

Et par i 60-årene som står arm i arm og betrakter et bilde
Utstillingen henger på Hennie Onstad Kunstsenter frem til 18. juni.
Foto: Julie Hrnčířová / Henie Onstad Kunstsenter

 

Av Ingeborg Vea
Publisert 22. mars 2023 15:23 - Sist endret 6. juni 2023 15:31