Mens vi venter på Meta

7. mars ble HL-senterets bedriftskonto på Facebook hacket. Ikke lenge etter begynte inntrengeren å sende ut reklame for kasinoer og pengespill i HL-senterets navn.

Bildet kan inneholde: briller, gest, kommunikasjonsenhet, telefoni, mobiltelefon.

Meta er den eneste som kan kaste ut hackeren. Men Meta er ikke mulig å få i tale. Imens kan HL-senteret bare se på at hackeren fortsetter å reklamere for kasinoer og pengespill med HL.senterets navn og logo. Foto: Ingeborg Vea

Alle som administrerer Facebooksidene til HL-senteret har mistet tilgangen til siden.

- Det er nærmest umulig å få kontakt med Meta, som er forretningsdelen av Facebook. De har ikke noe kundesenter i Norden og ingen e-postadresse eller kundetelefon man kan ringe. Etter å ha kjøpt oss hjelp via et eksternt firma, klarte vi å opprette kontakt via en chat 13. mars. Vi fikk en case-ID og ble lovet hjelp innen 48 timer, forteller Jan Heiret, direktør ved HL-senteret.

Siden har det vært stille.

-Vi har purret og etterspurt hva som skjer med saken, men ved inngang til påskeferien har vi fortsatt ikke hørt noe. Imens kan vi bare sitte å se på at hackeren fortsetter å annonsere for kasinoer og pengespill med HL-senterets navn og logo.

Saken er politianmeldt.
 

Tjener milliarder på annonser i Norge

2,3 millioner nordmenn bruker Facebook daglig. For mange organisasjoner og bedrifter er Facebook og Instagram viktige kanaler for å nå ut til kunder og medlemmer. Fortsatt finnes det ikke noe alternativ som når ut på den samme måten som Facebook. Derfor bruker de fleste denne kanalen, og svelger noe motvillig all personvernproblematikk som følger med. Senter for studier av Holocaust og livsynsminoriteter (HL-senteret) er ikke et unntak.

-Man skulle tro at et firma med en anslått årlig omsetning på rundt 2 milliarder i årlige annonseinntekter bare i Norge, skulle føle seg forpliktet til et visst nivå av kundebehandling. Det er ikke tilfelle for Meta, sier Heiret.


All makt hos Meta

HL-senteret har kontaktet Nasjonal Sikkerhetsmyndighet, NorSis (Norsk senter for informasjonssikring) og Datatilsynet. Beskjeden er den samme – de kan ikke hjelpe. Det er det kun Meta som kan, og de er ikke tilgjengelig.

HL-senteret er et forsknings-, dokumentasjons- og formidlingssenter med 23 års virksomhet i offentligheten.

- Hver dag jobber vi med seriøs forskning og formidling på temaer som antisemittisme, rasisme og folkemord. Vi har benyttet Facebook som en formidlingskanal for arrangementer og aktiviteter og betalt betydelige summer for annonsering via Meta på Facebook og Instagram. Da burde det være mulig å komme i kontakt med Meta når vi har en pågående krise som kun Meta kan løse.

- Å miste kontroll over merkenavnet og hva som formidles i HL-senterets navn er svært alvorlig for oss. Enn så lenge har hackeren nøyd seg med å reklamere for shady pengespill. Men hva om hackeren begynner å spre antisemittistisk propaganda eller konspirasjonsteorier i HL-senterets navn? Vi kan fortsatt bare stå på sidelinjen å se det skje. Den oppsiktsvekkende erfaringen vår er at ingen, verken makter eller myndigheter, kan nå gjennom til Meta. Og fra Meta er det stille, sier Heiret som peker på at dette viser en sårbarhet som handler om mer enn HL-senteret.

Erfaringen vår er at ingen, verken makter eller myndigheter, kan nå gjennom til Meta. Og fra Meta er det stille

Hackerangrepet betyr at HL-senteret ikke har anledning til å legge ut eller redigere informasjon på Facebooksiden. Så langt har ikke hackeren postet noe på HL-senterets Facebookside, men har brukt bedriftskontoen til å sende ut reklame på messenger til facbbookbrukere i Polen, Tyskland og Italia.

 

Emneord: Facebook, Meta, Hacker, hacket
Publisert 22. mars 2024 15:19 - Sist endret 22. mars 2024 15:44