Peder Nustad leder satsningen Dembra, Demokratisk beredskap mot rasisme og antisemitisme, som støtter skole og lærerutdanning i forebygging av fordommer og rasisme, udemokratiske holdninger og radikalisering.
Nustad har lang erfaring med å undervise og utvikle materiell til elever, studenter og lærere om Holocaust og antisemittisme, rasisme og ekstremisme. Han veileder skoler og gir kurs i rammen av Dembra-prosjektet og har vært prosjektleder for utviklingen av pedagogiske ressurser om radikalisering og voldelig ekstremisme tilgjengelig på www.dembra.no.
Nustad var tidligere undervisningsleder ved HL-senteret og har lang erfaring fra internasjonalt samarbeid særlig knyttet til undervisning om antisemittisme og Holocaust, blant annet gjennom deltakelse i Ihra og ulike ekspertgrupper i regi av Odihr og Unesco.
Nustad har bakgrunn som høgskolelektor i religion og etikk ved lærerskolen i Hedmark og er medforfatter av lærebok-serien " Vi i verden" fra Cappelen Damm.
Utvalgte publikasjoner
Erstad, Mari og Peder Nustad. "Syv tips for å jobbe med rasisme i klasserommet." I Håndbok mot rasisme, redigert av Ellen Reiss, Tony Sandset og Mishelle Akhtar Shakar. Oslo: Minotenk, 2021.
Nustad, Peder. "Konspirasjonsteori" og "Skolens møte med konspirasjonsteorier". På dembra.no. Oslo: HL-senteret, 2020.
Nustad, Peder, Claudia Lenz, Ingun Steen Andersen og Peder Hellberg. Nordic Dembra: Strengthening work on democracy and prevention of group hostility, segregation and radicalization in Nordic schools. Oslo: HL-senteret 2020.
Nustad, Peder. "Gruppefiendtlighetens mekanismer". På dembra.no. Oslo: HL-senteret, 2019.
Døving, Cora Alexa og Peder Nustad. "Hva er rasisme og hva kan skolen gjøre?". I 16 år med Benjaminprisen. Forebyggende arbeid mot rasisme og diskriminering i skolen. Oslo: HL-senteret, 2019.
Lenz, Claudia, Stian Lid, Gro Lorentzen, Anne Birgitta Nilsen, Peder Nustad og Eirik Rise: Tiltak mot hatefulle ytringer: Kunnskaps- og tiltaksoversikt. Oslo: HL-senteret, 2018.
Nustad, Peder. ”Hva kan skolen gjøre for å motvirke fordommer og sikre likeverd? [What can schools do to counteract prejudice and ensure equality?]”, in Nasjonale minoriteter og urfolk i norsk politikk fra 1900 til 2016, edited by Plesner, Ingvill et. al. Oslo: Cappelen-Damm, 2017.
Ahmed, Uzair and Peder Nustad. ”Radikalisering og voldelig ekstremisme". På dembra.no. Oslo: HL-center, 2017.
Lenz, Claudia and Peder Nustad. "Dembra – ein norwegisches Projekt zur Vorbeugung gruppenbezogener Feindlichkeit durch Demokratie an Schulen." In Rechtspopulismus und Rechtsextremismus in Europa : die Herausforderung der Zivilgesellschaft durch alte Ideologien und neue Medien, edited by Frank Decker, Bernd Henningsen og Kjetil Jakobsen. Baden-Baden: Nomos, 2015.
Lenz, Claudia and Peder Nustad. “Teoretisk og faglig forankring av Dembra”. in Dembra. Faglige perspektiver på demokrati og forebygging av gruppefiendtlighet i skolen, edited by Claudia Lenz, Peder Nustad and Benjamin Geissert. Oslo: HL-senteret, 2016.
Lenz, Claudia and Peder Nustad. "Fostering Democratic Preparedness to Prevent Group Focused Enmity in Norwegian Schools." Andragoški glasnik 18, no. 2 (2014): 9-23.
Eidsvåg, Inge and Peder Nustad. Det kan skje igjen. Rapport fra Kunnskapsdepartementets arbeidsgruppe om antisemittisme og rasisme i skolen [Report on the work against racism and antisemitism in school]. Oslo: Kunnskapsdepartementet, 2011.
Børresen, Beate, Tove Larsen og Peder Nustad. Vi i verden 4-7 Elevbok [textbook grade 4-7]. Oslo: Cappelen-Damm, 2006-2009.
Børresen, Beate, Tove Larsen og Peder Nustad. Vi i verden 4-7 Lærerens bok [handbook for teachers]. Oslo: Cappelen-Damm, 2006-2009.
Thorstensen, Erik and Peder Nustad. "HL-center og undervisning: historie og holdningsskapende arbeid." Fortid 3, no. 1 (2006).
Nustad, Peder. "Forholdet mellom individ og gruppe i skolens religions- og livssynsundervisning." I Kollokvium Hamar. Hamar: Høgskolen i Hedmark, 2002.
Publisert
15. mai 2023 15:50
- Sist endret
5. jan. 2024 10:11