Årsberetning 2003

Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteters stilling i Norge (HL senteret)

1. Formål

Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteters stilling i Norge
(HL senteret) er et forsknings-, utdannings- og formidlingssenter som bygger sin aktivitet på studier av Holocaust og andre folkemord på den ene side og livssynsminoriteters stilling i Norge på den annen. Senterets formidlingsoppgaver skal ivaretas gjennom et tilbud til skoleverket, universiteter og høgskoler og det norske samfunn generelt. På lengre sikt skal senteret bl.a. opprette og drive en permanent Holocaustutstilling med tilhørende arkiv, bibliotek og audiovisuelle tjenester.

2. Styret

Styrets sammensetning var i 2003 som følger:
Knut Aukrust (styreleder), Berit Reisel (nestleder), Einhart Lorenz, Irene Levin, Per Ole Johansen, Britt Strandlie Thoresen, Nils Johan Lavik, Bernt Hagtvet og Katusha Otter Nilsen.

Varamedlemmer: Rolf Golombek, Kari Vogt, Julius Paltiel, Rolf Kirschner, David Hellholm, Lena Larsen, Lynn C. Feinberg, Karsten Hundeide.

I løpet av året har Katusha Otter Nilsen tiltrådt som representant for de ansatte i styret.
Det har for øvrig ikke vært noen forandringer i styrets sammensetning. Konsulent Ann Elisabeth Mellbye har avløst Katusha Otter Nilsen som styrets sekretær.

Styreleder Knut Aukrust hadde vårsemesteret 2003 forskningsopphold ved Harvard University i USA. Nestleder Berit Reisel var i denne perioden fungerende styreleder.

Styret har i løpet av 2003 hatt syv styremøter og ett styreseminar.

Styrets viktigste saker har vært knyttet til innflytting og aktiviteter som planlegges på Villa Grande. Styret har særlig vært opptatt av utstillingen på Villa Grande, herunder organisering og innholdets overordnete prinsipper.

Arbeidsutvalget ble vedtatt nedlagt fra september 2003. Det ble istedenfor holdt jevnlige ledelsesmøter mellom administrasjonen og styreleder og nestleder.

3. Driftsregnskap og kapitalforvaltning

Stiftelsens grunnkapital utgjøres av 40 mill kr bevilget over statsbudsjettet for år 2000, jf. St prp nr 1 (1999-2000), kap. 0260, post 70. Fortsatt drift er lagt til grunn for utarbeidelsen av regnskapet for 2003. Senterets drift forutsettes finansiert av grunnkapitalens avkastning og statsstøtte. Styret anser stiftelsens finansielle stilling som tilfredsstillende og forventer tilfredstillende inndekning også i regnskapsåret 2004, selv om det må påregnes økte utgifter grunnet et forventet høyere aktivitetsnivå.

De totale driftskostnader for 2003 ble på kr 4 392 693. Dette gir et overskudd på kr 1 337 039 som overføres til fri egenkapital. Kortsiktig gjeld, inkludert bl.a. styrehonorar, beløper seg til kr 897 206.

Det foreligger ingen usikkerhet knyttet til årsregnskapet for 2003 og det har ikke inntruffet ekstraordinære forhold eller vesentlige hendelser som påvirker årsregnskapet etter balansedagen.

Stiftelsesmidler har i 2003 har vært plassert som termininnskudd i Nordea Bank Norge ASA. Fra medio desember 2003 ble 40 mill kr av grunnkapitalen plassert til forvaltning hos Unifor (etter styrevedtak), med 20% i aksjer og 80% i obligasjoner.

Stiftelsens revisor er Lundes revisjonskontor DA, og regnskapsfører er Trond Ajer (OIKOS).

4. Ansettelser og personal

De fast ansatte ved senteret i 2003 var som følger: 1. Odd-Bjørn Fure, forskningsdirektør.
Faglig og administrativ leder ved senteret. 2. Katusha Otter Nilsen, prosjektkoordinator.
Koordinerer senterets aktiviteter (ift utstilling, undervisning, rehabilitering og øvrig virksomhet). Fungerende kontorsjef.

Ansatte på engasjement eller midlertidig ansatte: Ann Elisabeth Mellbye, konsulent. Avlastning av forskningsdirektør og prosjektkoordinator, generelle administrative oppgaver, styresekretær, personaloppgaver, lønn/økonomiske utbetalinger og arkivering.

Vibeke Kieding ble ansatt som vitenskapelig assistent og var ved senteret fra februar til august 2003. Øivind Kopperud overtok denne stillingen fra medio oktober 2003 og er ansatt til medio oktober 2004.

I forbindelse med arbeidet med utstillingen og innflytting av Villa Grande har det vært ytterligere engasjementer: I juni 2003 ble Lasse Brøgger og Anne-Stine Reine ved ”b+r arkitektur as” engasjert som utstillingsarkitekter. Deres engasjement løper frem til åpning av utstilling høsten 2005. Njål Høstmælingen (forsker ved Norsk senter for menneskerettigheter) ble ansatt som konsulent til utstillingsarbeidet i en 20% stilling i fire måneder, hvorav to i 2003 (nov./des.) og to i 2004 (jan./feb.). Berit Reisel er engasjert som leder av Styringsgruppen for utstillingen fra september 2003 og ut 2004.

Som prosjektleder for planleggingen av innflytting på Villa Grande ble advokat Truls Thomsen ansatt (som konsulent) og tiltrådte i oktober 2003. Engasjementet løper til mars 2005.

Underdirektør Gulla Agnalt fra Forsvarsdepartementet har hospitert ved senteret fra 1. februar og ut året. Sivilarbeider Espen Børdahl avsluttet sin sivile verneplikttjeneste i mars.

Senteret har utlyst tre nye stillinger med beregnet tiltredelse primo 2004:

• Forskerstilling (20 pst, 4 år)
  • Bibliotekar / arkivleder (100 pst, 12 mnd med mulighet til forlengelse)
  • • Sekretær (80 pst, 12 mnd med mulighet for forlengelse).

Det har i løpet av 2003 ikke forekommet arbeidsskader/- ulykker. Det har kun vært ubetydelig sykefravær. Virksomheten forurenser heller ikke det ytre miljø.

5. Forskning, utstilling og formidling

Forskningsdirektørens faglige innsats har i hovedsak vært innrettet mot å utarbeide det historiefaglige grunnlaget for utstillingen på Villa Grande. Forskningsdirektøren har gitt en rekke intervjuer i tidsskrifter, aviser og radio om HL-senterets prioriteringer, profil og visjoner. Han har også holdt flere foredrag om de samme emner, blant annet i Oslo Militære Samfund og i Selskapet til Videnskapenes fremme. Han har videre skrevet flere lengre artikler i dagspressen om verdenspolitiske forhold med relevans for senterets prioriterte innsatsområder. To faglige referansegrupper har bistått forskningsdirektøren i utviklingen av utstillingskonseptet.

Til arbeidet med utstillingen ble det nedsatt en styringsgruppe høsten 2003. Gruppen ledes av nestleder i styret Berit Reisel med øvrige medlemmer: utstillingsarkitektene, forskningsdirektøren og prosjektkoordinator ved senteret.

Senteret samarbeider med NRK om et større dokumentasjonsprosjekt med videointervjuer av norske jøder som overlevde Holocaust.

Senteret søkte Norges forskningsråd om et tverrfaglig prosjekt med tre stipendiatstillinger og driftsmidler: Mellom integrasjon og eksklusjon. Jødene i Norge i det 19. og 20. århundre. Hovedtemaet var utviklingstrekk i forholdet mellom den jødiske minoriteten i Norge og det norske storsamfunnet. Fokus var identitet, antisemittisme, Holocaust og dets følger. Senteret søkte i tillegg prosjektmidler for en inter-generasjonell forskningsstudie, The memory of German occupation 1940-45 as mirrored in Norwegian families. Prosjektene ble generelt meget positivt vurdert, men søknadene ble avslått. Begrunnelsene viste blant annet til programkategori.

6. Plassering

Senteret har i hele 2003 leiet kontorlokaler av UiO i Ullevålsveien 105. Husleie beløper seg til kr 187 300 årlig. HL senteret faste lokalisering vil bli Villa Grande på Bygdøy, med innflytting estimert til januar 2005.

7. Økonomiske tildelinger

Senteret mottok støtte fra følgende i løpet av 2003:

• Fritt Ord – tildelingsbrev på 6,5 mill kr som utdeles i 2004 for utvikling av utstilling.
  • Til sammen i underkant av kr 800 000 fra ABM-utvikling, Utenriksdepartementet, Justisdepartementet og private donører til bl.a. informasjonmateriell, et historisk dokumentasjonsprosjekt og antirasistisk aktivitetsprogram.

8. Økonomiske tilskudd til prosjekter

Senteret har støttet følgende prosjekter: i.Reisestøtte til forskningsreise Lynn C. Feinberg i forbindelse med HL-senteret og Nordisk Judaistiks planlagte konferanse i juni 2005.
Støttebeløp: kr 60 000. ii. Stipendstøtte til tre stipendiatsøkere til å arbeide videre med sine prosjekter. Støttebeløp totalt: kr 100 000.

9. Øvrige aktiviteter og samarbeid

Samarbeid: I desember utgjorde Senteret sammen med Utenriksdepartementet og Læringssenteret den norske delegasjonen til møtet i ”The International Task Force on Holocaust Research, Education and Rememberance”.

Symposium: ”Krigen i etterkrigstiden i Norge og Tyskland: Identiteter mellom erindring og historie” Samarbeid mellom ASF, Institutt for kulturstudier ved UiO og HL-senteret. 6.-7. november i Oslo Kongressenter.

Seminarrekke i Ullevålsveien 105: Tirsdagseminarer vårsemesteret 2003. Temaene var som følger:

1. Fangeskap i Auschwitz. Samuel Steinmann forteller om egne opplevelser. Ved Samuel Steinmann, tidl. fange i Auschwitz.
  2. Auschwitz som personlig erfaring-Auschwitz som metafor. En introduksjon til nobelprisvinner Imre Kertész forfatterskap. Ved Torill Torp-Holte, litteraturviter.
  3. Halldis Neegård Østbye. Antisemittisk ideolog i Nasjonal Samling. Ved Rikard Toftesund, historiker.
  4. Skandinavisk raseforskning som europeisk ”mønstervitensakp” – eller har vårt oppgjør med raselæren vært overfladisk? Ved Torgeir Skorgen, 1. amanuensis ved Institutt for kulturstudier (UiB)
  5. Norske jødiske flyktninger i Sverige under krigen. Ulike aspekter ved flyktningetilværelsen. Ved Mats Tangestuen, hovedfagsstudent i historie.
  6. Trossamfunn og trosfrihet. Om fremveksten av prinsippiel støtte til trosfrihet i religiøse tradisjoner. Ved Tore Lindholm, 1. amanuensis ved Institutt for menneskerettigheter (UiO).
  7. Folkemordet i Bosnia. Lærdommer og utfordringer for ”tredjepartene”. Ved Arne Johan Vetlesen, professor ved Filosofisk institutt (UiO).
  8. Ut av Hitlers skygge! Fordrevne tyskeres fortellinger og fortegninger. Ved Jorunn Sem Fure, forsker ved Historisk institutt (UiO).
  9. Zionismen blant norske jøder i mellomkrigstiden. Ved Vibeke Kieding, historiker.

Studenter: Senteret har tilbudt skriveplasser for hovedfagsstudentene ved UiO i 2003: Jon Sverre Remme (filosofi), Eirik Gulseth (sosialantropologi) og Camilla Pedersen (folkloristikk).

Bibliotek: Administrasjonen har fortsatt foretatt en del innkjøp. Biblioteksystem og ytterligere innkjøp avventer ansettelse av ny bibliotekar.

Hjemmeside: HL senterets hjemmeside ble lansert i 2002 og var løpende oppdatert gjennom 2003 på www.hlsenteret.no.

Publisert 21. mars 2023 14:09 - Sist endret 30. mai 2023 15:48