Foto:NRK/Monster
Hva: Undervisningsopplegg i forbindelse med Den internasjonale Holocaustdagen 27. januar 2023 Hvordan: Panelsamtale med deltaker i serien Last: Jøder og forberedende undervisningsopplegg Når: Strømmes her på våre nettsider 27. januar, klokken 11.00-12.00 Målgruppe: Elever fra ungdomsskole og videregående skole |
Den 27. januar markeres Den internasjonale Holocaustdagen. I den forbindelse tilbyr undervisningsavdelingen ved HL-senteret et undervisningsopplegg som kan tas i bruk i klasserommet.
Sentralt i opplegget står en samtale med tidsvitnet Inger-Lise Grusd. Klassen kan følge samtalen direkte via HL-senterets nettsider fra kl. 11.00 til 12.00 den 27. januar. Elevene vil også få mulighet til å sende inn spørsmål til samtaledeltakerne på forhånd via nettskjemaet nederst på siden.
Undervisningsopplegget er særlig tilrettelagt for arbeid i historie og samfunnsfag.
Se lærerveiledningen beskrivelser og bakgrunnsinformasjon.
Her følger en kort, trinnvis beskrivelse av opplegget.
Trinn 1: forarbeid (ca. 60 min.)
I denne delen forbereder klassen seg på Den internasjonale Holocaustdagen. Undervisningsavdelingen foreslår at klassen ser på deler av første episode av dokumentarserien Last: Jøder. I lærerveiledningen finnes forslag til spørsmål som kan brukes i en klassesamtale om dokumentarens innhold og fortellergrep.
Dokumentarserien løfter frem norske jøders erfaringer. For at elevene skal få innsikt i hvordan ulike aktører bidro til å gjøre Holocaust mulig i Norge, kan klassen ta i bruk HL-senterets nettressurs ansvarskort. Disse gir mulighet til å utforske ulike autentiske og fiktive aktørers rolle i Holocaust i Norge.
Til slutt kan klassen se innslaget fra Dagsrevyen 30.10.22 om Inger-Lise Grusd. I dette nettskjemaet kan elevene formulere egne spørsmål til Inger-Lise Grusd. Frist for å sende inn spørsmål er 24. januar.
Trinn 2: forberedelse og tidsvitnesamtale 27. januar (ca. 90 min.)
Denne delen av opplegget gjennomføres på selve Holocaustdagen. Før samtalen med Inger-Lise Grusd kan klassen se deler av andre episode av dokumentarserien. Elevene kan arbeide i denne tenkeskrivingsrammen mens de ser de ulike klippene.
Følg så samtalen mellom Inger-Lise Grusd og Hanne Krystad, formidler ved HL-senteret her.
Elevene kan notere i tenkeskrivingskjemaet mens de følger samtalen. Her finner en også noen spørsmål som egner seg i en oppsummering av samtalens innhold etter at den er avsluttet.
Trinn 3: Etterarbeid (ca. 20 min.)
Etterarbeidet består av en oppsummerende skriveoppgave som skal hjelpe elevene med å reflektere over innholdet i samtalen. Du kan bruke skriverammen til denne oppgaven.
Veileder og materiale til nedlasting