Både Antirasistisk senter og HL-senterets undersøkelse er fra 2017 og er den nyeste forskningen som finnes på feltet. Undersøkelsene tegner et bilde av enkeltopplevelser og hverdagsproblematikk for mange av våre elever som kan være preget av fordommer og negative hendelser. I tillegg kan det være utfordrende å undervise om temaer som rasisme fordi det kan skape konflikter både faglig og følelsesmessig.
HL-senteret arrangerer kurs med fokus på opplevd rasisme i skolen. Kurset vil blant annet drøfte:
- Definisjoner og forestillinger om hva rasisme er
- Hva slags rasisme og fordommer er det ungdom opplever i norsk skole?
- Hvordan kan skolen forebygge rasisme og negative holdninger?
- Hvilke fallgruver finnes i skolen som ubevisst kan bygge opp under eller videreformidle fordommer?
- Hvordan kan man undervise om rasisme i 2018?
- Hvilke muligheter gir undervisning om rasisme til å trene elevene til demokratisk sinnelag?
Målgruppe
Kurset retter seg mot lærere i grunnskolen og videregående skole samt andre som møter elever.
Kurset er gratis og inkluderer lunsj.
Meld deg på kurset her
Program
09.15 | Servering av kaffe, te og frukt | |
09:30-09:45 |
Velkommen til HL-senteret |
v/HL-senteret |
09:45-10:30 | Hva er rasisme? Hva er de ulike oppfatningene av begrepet? |
Cora Alexa Døving HL-senteret |
10:45-11:30 | Opplevd rasisme i skolen og forslag til veien videre: Hva er gode tiltak? |
Maria Wasvik Antirasistisk senter |
11:30-12:15 | Beskrivelser av etniske og religiøse minoriteter i læremidler: Hvordan undervise uten å reprodusere stereotypier? |
Åse Røthing OsloMet (tidl. HiOA) |
12:15-12:45 | Lunsj | |
12:45-13:45 | «Den gangen var alle rasister». Kan HL-senterets utstilling om Holocaust fungere som utgangspunkt for å koble sammen fortid og nåtid? |
Benjamin Geissert HL-senteret |
14:00-14:45 | HL-senterets undersøkelse fra 2017 om holdninger til jøder og muslimer i Norge. Hva forteller funnene om samfunnet og hva betyr det for skolen? |
Claudia Lenz MF og HL-senteret |
14:45-15:30 |
Workshop: Hvordan diskutere rasisme med elever? |
Elise Christensen og Kirsten Meadow HL-senteret/ Dembra (Demokratisk beredskap mot rasisme, antisemittisme og udemokratiske holdninger) |
Foredragsholdere
|
Maria Wasvik har jobbet som rådgiver i den fagpolitiske avdelingen på Antirasistisk Senter siden 2015. I 2017 var hun prosjektleder for en større kartlegging av opplevelser med rasisme blant ungdom, og utarbeidet en rapport om de viktigste funnene. Tidligere har hun blant annet jobbet med skyggerapportering til FNs rasediskrimineringskomite CERD, og i flere år med både voksne og mindreårige asylsøkere. Wasvik har utdannelse innen statsvitenskap og menneskerettigheter. Foto: Antirasistisk senter |
|
Åse Røthing er professor ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet. Hun har i flere år forsket på og skrevet om hvordan marginalisering, andregjøring og inkluderings- og ekskluderingsprosesser utspiller seg i skolen, med særlig fokus på maktforhold og samspill mellom minoriteter og majoriteter. I 2017 ga hun ut boka Mangfoldskompetanse: Perspektiver på undervisning i yrkesfag (Cappelen Damm Akademisk). Eksemplene i boka er hentet fra yrkesfagsfeltet, men drøftingene har stor overføringsverdi til grunnskolen. Foto: Cappelen Damm |
|
Claudia Lenz har PhD i statsvitenskap og er professor ved Det teologiske menighetsfakultetet (MF). Hun er også tilknyttet HL-senteret som forsker 1, og forsker på antisemittisme og holdninger til andre minoriteter og er faglig koordinatore for skoleutviklingsprosjektet DEMBRA. Som ekspert for Europarådet deltok hun i utviklingen av kompetanserammeverket Competences for Democratic Culture. Foto: Menighetsfakultetet (MF) |
|
Cora Alexa Døving er forsker ved Senter for Studier av Holocaust og livssynsminoriteter. Hennes forskningsfelt er knyttet opp mot ulike aspekter ved majoritets- og minoritetsrelasjoner. De siste årene har hun arbeidet mer spesifikt med tematikk som islamofobi, antisemittisme og rasisme. I 2015 publiserte Døving sammen med Sindre Bangstad boken Hva er rasisme (Universitetsforlaget). Foto: HL-senteret |
![]() |
Elise Grimsrud Christensen er formidler ved HL-senterets undervisningsavdeling der hun underviser skoleklasser og studenter om temaer tilknyttet senterets forskningsfelt og utvikler undervisningsressurser til bruk i skolen. Hun er også veileder for skoler som deltar i DEMBRA. Hun har bakgrunn som lektor, og har undervist i samfunnsfag KRLE, engelsk og utdanningsvalg i ungdomsskolen. Foto: HL-senteret |
|
Benjamin Geissert er leder ved HL-senterets undervisningsavdeling. Han er medlem i den norske delegasjonen i International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA) og sitter i organisasjonens arbeidsgruppe om Holocaust Education. Han har bakgrunn som historiker og statsviter og har mange års erfaring fra formidling på museum, blant annet fra Deutsches Historisches Museum Berlin. Foto: HL-senteret |
![]() |
Kirsten Hagen Meadow er formidler der hun underviser skoleklasser og studenter om temaer tilknyttet senterets forskningsfelt og utvikler undervisningsressurser til bruk i skolen. Hun er også veileder for skoler som deltar i DEMBRA (Demokratisk beredskap mot rasisme og antisemittisme). Hun har bakgrunn som engelsk-, samfunnsfag- og historielærer i videregående skole. Foto: HL-senteret |