I dette lærerkurset skal vi se på ulike aspekter av minnekultur knyttet til vanskelige temaer i skolens undervisning. Et sentralt tema i fagfornyelsen er kritisk tenkning – også i møte med fortiden. Elevene skal i videregående skal blant annet kunne utforske og reflektere over hvordan fortiden minnes lokalt og nasjonalt, mens elever i ungdomsskolen skal kunne drøfte hvordan framstillinger av fortiden har påvirket og fortsatt påvirker våre holdninger og handlinger. Hvordan kan minnekultur bidra til å skape refleksjon og kritisk tenkning? Har problematisk minnekultur et iboende potensial for å vise at historie ikke er statisk?
Det er nå åpent for påmelding.
Program:
tidspunkt |
innleder |
tema |
0930-0945 |
Kaffe |
|
0945-1000 |
Guri Hjeltnes (direktør HL-senteret) |
Velkommen og innledning |
1000-1045 |
Øystein Hageland (Riksantikvaren) |
Kulturminner, fra et ekskluderende til et inkluderende "vi". |
1045-1100 |
pause |
|
1100-1145 |
Ulla Nachtstern (Vestfoldmuseene) |
Jeg er en som var her.» Personlige og faglige møter med minnesteder og minnesmerker |
1145-1230 |
lunsj |
|
1230-1330 |
Claudia Lenz (HL-senteret/MF Vitenskapelig høyskole) |
"Autentisitet, nærhet og refleksjon i møte med materiell minnekultur" |
1330-1345 |
pause |
|
1345-1430 |
Undervisningsavdelingen ved HL-senteret |
minnekort |
1445-1530 |
Undervisningsavdelingen ved HL-senteret |
Omvisning i senterets nye utstilling om hverdagsrasisme for de som ønsker |