Kontroversielle temaer i historieundervisningen

Hvordan skal vi håndtere slike temaer og spørsmål i historieundervisningen i klasserommet? Hva er egentlig et kontroversielt tema, når kan det være omstridt og for hvem? Hvordan påvirker det undervisningen vår, men hvordan kan det også engasjere elevene?

 

Fra folkemordet i Armenia. Foto Bodil Bjørn/Arkivverket

Velkommen til digitalt lærerkurs 12. april hvor vi blant annet tar opp noen av disse spørsmålene. Kurset vil også kunne gi inspirasjon og konkrete verktøy til lærere for hvordan dette kan gjøres i klasserommet ved at vi får besøk av kollegaer fra 22. juli-senteret som vil holde en workshop med oss.

Påmeldingsfristen er utløpt

Program:

0930-0945

Velkommen

Direktør Guri Hjeltnes og undervisningsavdelingen ved HL-senteret

0945-1030

kontroversielle temaer  i historieundervisningen

Solveig Moldrheim, stipendiat, Universitetet i Bergen

1030-1100

pause

 

1100-1200

"Folkemordet på armenerne. Hvorfor er det kontroversielt?"

Bård Larsen, historiker ved Civita

1200-1245

lunsj

 

1245-1415

Workshop: Hva har du hørt om 22. juli?

22. juli i klasserommet

Stine Furan og Julie R. Owe, formidlere på 22. juli-senteret

1415-1430

avslutning

 

kontakt og spørsmål: undervisning@hlsenteret.no

Publisert 11. mars 2021 15:44 - Sist endret 12. juni 2023 12:11

Flere arrangementer