Hvordan snakke om hverdagsrasisme i klasserommet?

 

Mange ungdommer er genuint opptatt av likeverd og rettferdighet, og temaet hverdagsrasisme engasjerer unge mennesker som vokser opp i vårt mangfoldig samfunn.

Meld deg på her! 

preview
     Bilde hentet fra utstillingen U/Synlig ved             HL-senteret

Hverdagsrasisme er et viktig tema som har vært på dagsorden i Norge med jevne mellomrom. Hvordan man definerer rasisme eller hverdagsrasisme er ikke alltid lett å enes om. Derimot er det stor enighet om at hverdagsrasisme eksisterer i Norge og at den bør imøtegås og forebygges.For å bekjempe fenomenet mener forskere at samfunnet må fortsette å snakke om hverdagsrasisme og at personlige erfaringer med hverdagsrasisme skal ha en sentral plass i samtalen. Men hvordan skal vi snakke om et så sensitivt og betent tema i klasserommet?

28. mars arrangerer HL-senteret lærerkurs som tar for seg hverdagsrasisme og hvordan lærere kan snakke om hverdagsrasisme med sine elever. Kurset tar utgangspunkt i senterets nye utstilling «U/synlig - hverdagsrasisme i Norge» og vil presentere både faglig påfyll om temaet og diskutere konkrete pedagogiske tilnærminger og didaktisk metodikk. Kurset er beregnet for lærere fra barneskolen (mellomtrinnet), ungdomskolen og videregående skole.

 


Program og påmelding

Kurset vil by på et spennende program og foredragsholdere:

HL-senterets Cora Alexa Døving har ledet arbeidet med den nye utstillingen og vil introdusere begrepet hverdagsrasisme. Som forsker har Døving lang erfaring med ulike majoritets- og minoritetsrelasjoner. Et sentralt poeng for denne utstillingen er at hverdagsrasisme ofte er usynlig for de som ikke rammes av den. Utstillingsprosjektet ønsker derfor å synliggjøre hverdagsrasismen i samtidens Norge.

Claudia Lenz, professor i forebygging av rasisme og antisemittisme ved MF, vil gi en introduksjon til hvordan man kan snakke om hverdagsrasisme. Hun har påpekt at lærere må være bevisst hvordan de diskriminerende mekanismene spiller seg ut inne dem selv både i og utenfor skolen. Det å bli utfordret på sin egen virkelighetsforståelse, og ta innover seg at utsagn man selv opplever som uproblematiske, kan oppleves som problematisk og belastende av andre, kan vekke ubehag og utløse motstand mot å møte tematikken i klasserommet. Det er derfor viktig å utvikle metoder for å motvirke berøringsangst hos lærerne.

Kristin Gregers Eriksen er førsteamanuensis, Universitetet i Sørøst-Norge. Eriksen disputerte i fjor på sin avhandling som er en kritisk undersøkelse av demokrati- og medborgerskapsutdanningens rolle i relasjon til sosial rettferdighet og antirasisme.  Noe Eriksen vil adressere i sitt innlegg er påstanden om at man ikke har problemer med rasisme fordi man ikke har så mange med annen bakgrunn på skolen/i klasserommet.

Deltakerne vil også få mulighet til å bli kjent med den nye utstillingen, både i form av omvisning og workshops. Her kommer vi til å dele deltakerne i to grupper: mellomtrinnet og ungdomsskole/VGS. Målsettingen er å reflektere over og diskutere hvordan utstillingen kan brukes i undervisning med ulike alderstrinn.

Påmelding kan gjøres her.

09.00-09.30

Kaffe, te og frukt

 

09.30-09.45

Velkommen til HL-senteret

Guri Hjeltnes, direktør HL-senteret

09.45-10.15

Hverdagsrasisme  – en introduksjon

Cora Alexa Døving, forsker HL-senteret

10.15-10.30

Pause

 

10.30-11.15

Hvordan snakke om hverdagsrasisme i klasserommet

Claudia Lenz, professor ved MF vitenskapelige Høyskole

11.15-12.00

Rundtur/guiding i utstillingen

Undervisningsavdelingen ved HL-senteret

12.00-12.45

lunsj

 

12.45-13.45

Workshop 1/mellomtrinn

Workshop 2/Ungdomskole 

Workshop 3/VGS

Workshop 4/digitale deltakere

Undervisningsavdelingen ved HL-senteret

13.45-14.00

Pause

 

14.00-14.45

Innganger til en helhetlig antirasistisk undervisning

Kristin Gregers Eriksen

14.45-15.30

Guiding i HL-senterets Holocaustutstilling

Undervisningsavdelingen ved HL-senteret

 

 

 

Alexa Døving professor ved HL-senteret. Hennes forskning er knyttet opp mot ulike aspekter ved majoritets- og minoritetsrelasjoner. Studier av islamofobi, rasisme og konspirasjonsforestillinger står sentralt.

        

     

Claudia Lenz er professor i samfunnsfag med vekt på forebygging av antisemittisme og rasisme på MF vitenskapelig høyskole. Hennes viktigste arbeids- og forskningsområder er minnekultur, historiepolitikk og historiebevissthet, fordommer og gruppefiendtlighet og demokrati og medborgerskap i skolen.

 

Kristin Gregers Eriksen er førsteamanuensis, Universitetet i Sørøst-Norge. Hun er engasjert i rasisme/antirasistisk undervisning, interseksjonalitet, urfolksperspektiv, global sosial rettferdighet, og dekolonial teori, pedagogikk og forskning.

Kurset vil strømmes for deltakere som ikke har anledning til å komme til HL-senteret.

Publisert 17. feb. 2022 16:21 - Sist endret 12. juni 2023 12:11

Flere arrangementer