Hva? Lærerkurs til:
Når og hvor?
Påmelding: Via påmeldingsskjema nederst på siden. |
---|
Om kurset
![preview](/undervisning/lererkurs/2023/mino-utstilling-hl-senteret-18-mars-2022-foto-trondheggelund.no-dscf0684-(002).jpg?v=1645110728517)
HL-senteret (Foto: Trond Heggelund)
Rasisme og hverdagsrasisme som fenomen har vært tilstede i den offentlige diskursen de siste årene. Både gjennom mange personlige erfaringsfortellinger som har kommet frem, gjennom nye forskningsfunn og en større bevissthet hos politiske beslutningstakere og sentrale aktører i samfunnet. Den offentlige debatten har ført til at det ikke lenger settes spørsmålstegn ved om rasisme er et problem i det norske samfunnet, men at det heller diskuteres i hvilke former fenomenet rasisme uttrykker seg og hvordan det kan motarbeides.
Nyere forskning på holdninger og eventuelle holdningsendringer blant unge mennesker i tilknytning til rasisme gir ulike svar og forklaringer. Med utgangspunkt i dette diskuterer kurset hva ulike funn og fortolkninger kan ha å si for hvordan vi snakker med elever om rasisme, hvilke tilnærminger og didaktiske metoder vi bruker. Kan grunnen for hypotesen at elevene ikke har blitt mindre rasistiske ha en sammenheng med hvordan vi underviser om rasisme, minoriteter, andre kulturer og religioner? Ikke minst kan forskningens ulike konklusjoner ha betydning for skolens aktører på alle nivåer i hverdagen.
Lærerkurset vil tilby bidrag fra forskere og pedagoger og legge opp til workshops hvor undervisningsmetodikk kan diskuteres og konkret undervisningsmateriell utprøves. Kursets format ønsker å legge opp til aktiv erfaringsutveksling mellom deltakerne.
Praktisk informasjon
Lærerkurset gjennomføres som fysisk arrangement på HL-senteret, men det det vil også være mulig å delta digitalt. Workshops vil tilbys som digitale sesjoner.
Både fysisk og digital deltakelse i lærerkurset krever påmelding. Vi forventer at du melder deg av dersom noe endrer seg. HL-senteret opplever stor interesse og ønsker at flest mulig får mulighet til å delta.
Kurset er gratis og inkluderer lunsj.
Program (endringer kan forekomme)
08.30 |
Kaffe og te |
|
09.00 |
Velkommen og innledning |
Guri Hjeltnes Hanne Krystad, |
09.15 |
«Ungdom blir ikke mindre rasistiske – bare bedre til å skjule det» Presentasjon av doktoravhandling |
Nina Høy Petersen |
09.40 |
«Ungdom er mindre skeptiske mot minoriteter enn befolkningen» Presentasjon av ungdomsstudien fra HL-senterets holdningsundersøkelse 2022 |
Claudia Lenz |
10.00 |
Panelsamtale Hva har ulike forskningsfunn og tolkninger å si for undervisning om rasisme og skolehverdagen? Hvilke psykologiske prosesser ligger til grunn for kategorisering og gruppebaserte fordommer og hvordan kan innsikt fra psykologien bidra i skolens arbeid mot rasisme? |
Nina Høy Petersen |
10.45 |
Pause |
|
11.00 |
I hvilken grad og hvordan er forskning om holdninger blant unge og psykologien relevant for din skolehverdag? Gruppesamtale mellom kursdeltakerne |
Daniel M. Ansari |
11.45 |
Lunsjpause Mulighet for å se HL-senterets utstillinger |
|
12.45 |
Hva vet vi om arbeid mot rasisme og diskriminering i skolen og hvordan kan skolen konkret drive forebyggende arbeid? Presentasjon av forskningsbasert kunnskap om skolens forebyggende arbeid. Stigeråsen skole vil legge frem konkrete tiltak fra sitt forebyggende arbeid. |
Sara Blikstad Nyegaard |
13.30 |
Pause |
|
13.45 |
Workshops Workshop 1: «Panikkøyeblikk» – Hva gjør du i situasjoner der elever uttrykker fordomsfulle, intolerante eller ekstreme synspunkter? Workshop 2: «U/synlig hverdagsrasisme» – Dele erfaring fra undervisning om rasisme fra den den nye utstillingen på HL-senteret. Workshop 3: Workshop 3: Hvordan opplever elever rasisme, og hvordan ønsker elever at vi skal jobbe mot fordommer og rasisme i skolen? Hør elevenes stemmer, erfaringer og innspill, og bli kjent med noen nyttige undervisningsopplegg.
Digital workshop: Hva er god rasismeundervisning? – Økten tar utgangspunkt i fokusgruppeintervju med elever foretatt av Raftostiftelsen. Hva mener eleven må til i planleggingen og gjennomføringen av undervisning om og forbyggende mot rasisme. |
Workshop 1: Peder Nustad, Prosjektleder Dembra.
Workshop 2: Elise Christensen Formidler HL-Senteret
Workshop 3: Anne Elin, Christine Rackwitz
|
15.00 | Hva er veien videre i rasismedebatten og undervisningen? | Uzair Ahmed Forsker ved C-REX |
15.30 |
Slutt |
|
Kursholdere:
|
Nina Høy-Petersen er en interdisiplinær forsker som vektlegger perspektiver fra kultursosiologi og sosialpsykologi for å belyse de konfliktfylte tankeprosessene som former våre holdninger og handlinger. Doktorgraden hennes ‘Kosmopolitiske Rasister’ fra Senter for Ekstremismeforskning (UiO), jobber med metodiske løsninger for å måle enkeltindividers bevisste holdninger, og mindre bevisste følelser, tilknyttet innvandrere. Prosjektet kombinerer spørreundersøkelser og dybdeintervjuer. For tiden arbeider Nina på avdeling for Helse og Ulikhet ved Folkehelseinstituttet. |
|
Claudia Lenz er professor i samfunnsfag med vekt på forebygging av antisemittisme og rasisme på MF vitenskapelig høyskole. Hennes viktigste arbeids- og forskningsområder er minnekultur, historiepolitikk og historiebevissthet, fordommer og gruppefiendtlighet og demokrati og medborgerskap i skolen. |
|
Sara Blikstad Nyegaard er PhD-stipendiat ved HL-senteret. Hun forsker på hvordan ulike aktørerer rammer inn og forstår skolens arbeid mot rasisme. Retningslinjer for skolens arbeid mot rasisme i policy, perspektiver fra skoleledere på arbeid mot rasisme, samt lærerperspektiver på arbeid mot rasisme i skolen er de primære fokusene i forskning hennes." |
|
Uzair Ahmed er forsker ved Senter for ekstremisme forskning (C-REX) ved Universitetet i Oslo, og jobber på DRIVE-prosjektet, som er et horisont 2020 prosjekt. Drive-prosjektet utforsker sosial ekskludering og polarisering i Norge, Danmark, Nederland og Storbritannia. I sitt doktorgradsarbeid har Ahmed blant annet sett på hvordan rasialisering kan påvirke forskning på radikalisering blant muslimer i Norge. Hans forskningsinteresser er rase- og etnisitetsstudier, radikalisering, religion, kultursosiologi og kvalitative metoder. |
|
Elise Grimsrud Christensen er formidler ved HL-senterets undervisningsavdeling der hun underviser skoleklasser og studenter om temaer tilknyttet senterets forskningsfelt og utvikler undervisningsressurser til bruk i skolen. Hun er også veileder for skoler som deltar i DEMBRA. Hun har bakgrunn som lektor, og har undervist i samfunnsfag KRLE, engelsk og utdanningsvalg i ungdomsskolen. |
|
Benjamin Geissert er formidler ved HL-senterets undervisningsavdeling. Han er medlem i den norske delegasjonen i International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA) og sitter i organisasjonens arbeidsgruppe om Holocaust Education. Han har bakgrunn som historiker og statsviter og har mange års erfaring fra formidling på museum, bl.a. fra Deutsches Historisches Museum Berlin. |
|
Daniel M. Ansari er formidler ved HL-senterets undervisningsavdeling der han underviser skoleklasser og studenter om temaer tilknyttet senterets forskningsfelt og utvikler undervisningsressurser til bruk i skolen. Han har lærererfaring fra barneskolen og er utdannet religionssosiolog. Daniel har også vært med i kurateringsarbeidet i Stiftelsen 10. august - Et minne og læringssenter. |
|
Peder Nustad leder satsningen Dembra, Demokratisk beredskap mot rasisme og antisemitisme, som støtter skole og lærerutdanning i forebygging av fordommer og rasisme, udemokratiske holdninger og radikalisering. Han veileder skoler og gir kurs i rammen av Dembra-prosjektet og har vært prosjektleder for utviklingen av pedagogiske ressurser om radikalisering og voldelig ekstremisme tilgjengelig på www.dembra.no. |