Holocaust: Kilder og individer

Opplegget for mellomtrinnet er primært tiltenkt 6. og 7. trinn, og fungerer best når elevene har noe forkunnskap fra klasseromsundervisning om temaet.

Sort-hvitt bilder hulter til bulter i en åpen bok

Læringsmål

  • Jeg kan finne viktig informasjon i primærkilder
  • Jeg kan fortelle om livet til en norsk-jødisk familie før, under og etter krigen

Opplegget består av:

  • digitale/muntlige startere for å aktivere forkunnskaper
  • gruppearbeid med utgangspunkt i primærkilder (fotografier, skjemaer, brev etc.)
  • stasjonsarbeid i deler av den permanente Holocaustutstillingen
  • lærerstyrt plenumssamtale hvor vi oppsummerer og konsoliderer læringsmålene for økta

Praktisk info

Elevgruppa vil bli delt opp i grupper på fire og fire elever fra start – det anbefales at læreren gjør gruppeinndelingen på forhånd og forbereder elevene på at de skal jobbe sammen.

Varighet: ca. 2,5 timer med spisepause

Antall: 30 elever maks

Den permanente holocaustutstillingen er satt sammen av tekst, bilder, filmklipp og gjenstander som dokumenterer folkemordet. Deler av det visuelle materialet kan oppleves som opprørende for enkeltelever. Derfor har vi gjort bevisste valg om hvor og hvordan vi beveger oss i utstillingen. Det er fint om dere forbereder elevene ved å snakke om temaet og utstillingen de vil møte i forkant av besøket. Dersom du kjenner til at enkeltelever kan reagere på eksplisitt audiovisuelt materiale ber vi deg følge opp disse elevene litt ekstra i utstillingen. Formidlerne er også forberedt på at det kan komme reaksjoner underveis, og vil gjøre så godt de kan for å ivareta alle. 

Bestilling

Bestillingsskjema mellomtrinnet

 


Foto: Adobe Stock photo

Publisert 17. apr. 2024 10:55 - Sist endret 28. juni 2024 14:13