Læringsmål
- Jeg kan gjenkjenne og beskrive eksempler på rasisme og hverdagsrasisme.
- Jeg kan gjenkjenne gode strategier for å imøtekomme og forebygge hverdagsrasisme.
Opplegget består av:
- Formidlerstyrt oppstart og begrepsavklaring, med utgangspunkt i kortfilmen Brodert i meg
- Gruppearbeid på stasjoner i utstillingen U/Synlig
- Formidlerstyrt oppsummering og konsolidering
Praktisk info
Elevgruppa vil bli delt opp i grupper på fire og fire elever fra start – det anbefales at læreren gjør gruppeinndelingen på forhånd og forbereder elevene på at de skal jobbe sammen.
Varighet: ca. 2,5 timer med spisepause. Ta med matpakke og drikkeflaske
Antall: 30 elever maks
Undervisningsopplegget bygger på varierte og skapende workshopaktiviteter. Gjennom gruppearbeid i utstillingen får elevene lytte til personlige erfaringer, jobbe med viktige begreper og øve seg på antirasistisk handlingskompetanse gjennom praktisk-estetiske oppgaver. Gruppene skal sette sammen sin egen midlertidige utstilling om hverdagsrasisme. Vi anbefaler at dere forbereder elevene godt på temaet og begrepene vi jobber med, og sender gjerne forslag til forarbeid.
Bestilling
Bestillingsskjema mellomtrinnet
Foto: Lars Opstad