Undervisningsmateriell

Her finner du undervisningsmateriell til bruk i klasserommet laget av HL-senterets undervisningsavdeling.


  • To barns flukt under andre verdenskrig

    I undervisningsopplegget møter elevene to jødiske gutter som flyktet fra nazistene under andre verdenskrig. Elevene får arbeide med historiene til Siegmund Korn og Karl Peter Federer – den ene overlever, den andre blir drept i Auschwitz-Birkenau.

  • Begrepsdomino

    Her skal elevene lære å formulere sammenhenger mellom sentrale begreper knyttet til Holocaust i Norge og det øvrige Europa, basert på spillet domino.

  • Antisemittisme i norske aviser på 1930 og 1940-tallet

    Før den andre verdenskrig var det uproblematisk å publisere antisemittiske tekster og antisemittiske holdninger var ikke noe man skjulte. Avisartikler med antisemittisk innhold var derfor utbredt i norske aviser både før og under okkupasjonen.

  • Folkemord og ettertid

    Folkemord og ettertid er en digital læringsportal i regi av HL-senteret. Her finner du oppgaver som både skal gi kunnskap og bidra til refleksjon og kritisk tenkning hos elevene. Portalen er et supplement til Holocaustundervisningen, og kan brukes både hjemme og på skolen, individuelt og i grupper.

  • Nettressurs om folkemord

    Nettportal der kan elever og lærere lese om folkemord og massedrap som har skjedd i løpet av det siste hundreåret.

  • Filmer om Holocaust

    Her finner du et utvalg filmer og serier om Holocaust som kan være aktuelle å bruke i undervisningen. I følge den nye læreplanen er Holocaust noe man skal undervise om først på ungdomstrinnet, men fordi vi vet at slik undervisning også finner sted på mellomtrinnet, har vi inkludert noen forslag også for disse.

  • Undervisningsfilmer

    Her finner du undervisningsfilmer laget av undervisningsavdelingen ved HL-senteret.

  • Kilder og individer - Gruppearbeid med primærkilder

    I dette undervisningsopplegget arbeider elevene som historikere. De ser en film om Holocaust i Norge og arbeider med primærkilder som viser hvordan okkupasjonen av Norge påvirket enkeltmennesker og deres familier eller nærmeste. Primærkildene er fra HL-senterets arkiver. Det er også mulig for lærere å sette individhistoriene inn i et større perspektiv i dette opplegget ved å se på årsaker til at Holocaust skjedde.

  • Rasisme før og nå

    15 år gamle Benjamin Hermansen ble drept på Holmlia i 2001. Drapet var rasistisk motivert. De senere årene har den norske rasismedebatten fått nytt liv med Black Lives Matter-bevegelsen. Dette undervisningsopplegget viser drapet på Benjamin i en historisk sammenheng, og har som mål å utvide elevenes forståelse av rasismebegrepet.

  • Motstand og motsvar
    Norske jøders stemmer i møte med nazismen

    Et undervisningsopplegg til videregående skole med fokus på norsk-jødisk motsvar og motstand i møte med nazismen og Holocaust. Opplegget er utviklet av undervisningsavdelingen ved Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter i anledning av 80-årsmarkeringen av deportasjonene av jøder fra Norge til Auschwitz-Birkenau.

  • Holocaust i Norge - introduksjonsøkt med film

    Holocausthistorie er norsk historie. I dette undervisningsforslaget får elevene se filmen "Trikken til Auschwitz" om Holocaust i Norge. Elevene arbeider så med forløpet i Norge knyttet til registrering, arrestasjon og deportasjon av norske jøder. Arbeidet avrundes med en refleksjonsoppgave om gjerningspersoner og ansvar for at Holocaust i Norge kunne skje. Undervisningsforslaget kan brukes som en introduksjon til temaet og passer for ungdomsskolen og opp.

  • Hvem hadde ansvar for Holocaust i Norge?

    Hvordan kunne Holocaust skje og hvem hadde ansvar for folkemordet i norsk sammenheng? Her viser formidlerne på HL-senteret fram én måte å hjelpe elevene til å se mangfoldet av mennesker og aktører bak et folkemord.

Kontakt

Har du spørsmål eller kommentarer? Har du brukt vårt materiell og vil gi oss en tilbakemelding? Kontakt oss på undervisning@hlsenteret.no