Undervisningsmateriell

Her kan du finne undervisningsmateriell utviklet av HL-senteret. Oppleggene er tilpasset ungdomsskolen og videregående skole.

I undervisningsopplegget møter elevene to jødiske gutter som flyktet fra nazistene under andre verdenskrig. Elevene får arbeide med historiene til Siegmund Korn og Karl Peter Federer – den ene overlever, den andre blir drept i Auschwitz-Birkenau.

Her skal elevene lære å formulere sammenhenger mellom sentrale begreper knyttet til Holocaust i Norge og det øvrige Europa, basert på spillet domino.

Folkemord og ettertid er en digital læringsportal i regi av HL-senteret. Her finner du oppgaver som både skal gi kunnskap og bidra til refleksjon og kritisk tenkning hos elevene. Portalen er et supplement til Holocaustundervisningen, og kan brukes både hjemme og på skolen, individuelt og i grupper.

Her finner du et utvalg filmer og serier om Holocaust som kan være aktuelle å bruke i undervisningen. I følge den nye læreplanen er Holocaust noe man skal undervise om først på ungdomstrinnet, men fordi vi vet at slik undervisning også finner sted på mellomtrinnet, har vi inkludert noen forslag også for disse.

I dette undervisningsopplegget arbeider elevene som historikere. De ser en film om Holocaust i Norge og arbeider med primærkilder som viser hvordan okkupasjonen av Norge påvirket enkeltmennesker og deres familier eller nærmeste. Primærkildene er fra HL-senterets arkiver. Det er også mulig for lærere å sette individhistoriene inn i et større perspektiv i dette opplegget ved å se på årsaker til at Holocaust skjedde. 
 

15 år gamle Benjamin Hermansen ble drept på Holmlia i 2001. Drapet var rasistisk motivert. De senere årene har den norske rasismedebatten fått nytt liv med Black Lives Matter-bevegelsen. Dette undervisningsopplegget viser drapet på Benjamin i en historisk sammenheng, og har som mål å utvide elevenes forståelse av rasismebegrepet. 

Norske jøders stemmer i møte med nazismen

Et undervisningsopplegg til videregående skole med fokus på norsk-jødisk motsvar og motstand i møte med nazismen og Holocaust. Opplegget er utviklet av undervisningsavdelingen ved Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter i anledning av 80-årsmarkeringen av deportasjonene av jøder fra Norge til Auschwitz-Birkenau.

Holocausthistorie er norsk historie. I dette undervisningsforslaget får elevene se filmen "Trikken til Auschwitz" om Holocaust i Norge. Elevene arbeider så med forløpet i Norge knyttet til registrering, arrestasjon og deportasjon av norske jøder. Arbeidet avrundes med en refleksjonsoppgave om gjerningspersoner og ansvar for at Holocaust i Norge kunne skje. Undervisningsforslaget kan brukes som en introduksjon til temaet og passer for ungdomsskolen og opp.

Hvordan kunne Holocaust skje og hvem hadde ansvar for folkemordet i norsk sammenheng? Her viser formidlerne på HL-senteret fram én måte å hjelpe elevene til å se mangfoldet av mennesker og aktører bak et folkemord.