Halvdagsbesøk 1: U/Synlig - hverdagsrasisme i Norge
Dette opplegget benytter seg av vår nye midlertidige utstilling i vårt nye tilbygg MINO.
Elevene får:
- Bli kjent med og samtale om hverdagsrasisme i sin egen samtid som kan være vanskelig å få øye på, særlig for dem som ikke rammes av den.
- Gruppearbeid i vår nye utstilling om hverdagsrasisme i Norge, der elevene utforsker hverdagsrasisme i norsk samtid og den historiske konteksten som er med på å forklare fenomenet i dag.
- Bli kjent med temaet slik det beskrives av noen av dem som selv har erfart rasisme, kunstnere og forskere.
- Plenumssamtale der elevene deler det de har funnet ut.
Varighet: 2,5 time
Antall: Maks én skoleklasse per formidler, men vi kan ta imot flere klasser parellelt.
Halvdagsbesøk 2: Kilder og individer
Denne undervisningsøkten tilbys også digitalt.
Elevene får:
- Innledning som gir nødvendig bakgrunnsinformasjon og setter en tematisk ramme for elevenes arbeid
- Gruppearbeid der elevene finner ut hva som skjedde med forskjellige individer ved å studere primærkilder fra bl.a. HL-senterets arkiver
- Oppgaver i utstillingen som setter individhistorien i et større perspektiv (ikke inkludert i det digitale tilbudet)
- Plenumsdiskusjon der elevene deler hva de har funnet ut
Varighet: ca. 2,5 timer / 90 min digitalt
Antall: Maks én skoleklasse per formidler, men vi kan ta imot flere klasser parellelt.
Halvdagsbesøk 3: Gjenstander i utstillingen
Elevene får:
- Innledning som gir nødvendig bakgrunnsinformasjon og setter en tematisk ramme for elevenes arbeid
- Gruppearbeid der elevene fordyper seg i gjenstander i utstillingen
- Elevene bruker kamera for å ta bilder av gjenstander
-
Gruppene presenterer funnene sine for klassen
Varighet: ca. 2,5 timer
Antall: Maks én skoleklasse per formidler, men vi kan ta imot flere klasser parellelt.
Undervisningsøkten tilbys kun ved besøk til HL-senteret.
Heldagsbesøk 1: Film og Holocaust
Et tverrfaglig opplegget for norsk og samfunnsfag hvor filmanalyse settes i sammenheng med historien og fortellinger om Holocaust.
Elevene får:
- Innledning som gir bakgrunn og setter en tematisk ramme for elevenes arbeid
- Gruppearbeid der elevene analyserer filmklipp fra forskjellige sjangre og reflekterer rundt hvordan filmene påvirker vår oppfattelse av Holocaust
- Gruppeoppgave i utstillingen
- Plenumsdiskusjon om muligheter og fallgruver ved å lære om Holocaust gjennom film
Varighet: ca. 4 timer
Antall: Maks én skoleklasse per formidler.
Undervisningsøkten tilbys kun ved besøk til HL-senteret.
Heldagsbesøk 2: Holocaust og sjangre
Et tverrfaglig opplegget for norsk og samfunnsfag der elevene jobber med ulike oppdrag i utstillingen. Oppdragene velges i forkant av besøket og lastes ned her.
Elevene får:
- Innledning som gir bakgrunn og setter en tematisk ramme for elevenes arbeid
- Gruppeoppdrag i utstillingen der elevene lager fortellinger om Holocaust gjennom ulike sjangere (podkast, dagbok, hørespill, avisartikkel, tegneserie, bildebruk)
- Gruppene presenterer produktet sitt for klassen
Varighet: ca. 4 timer
Antall: Maks én skoleklasse per formidler.
Undervisningsøkten tilbys kun ved besøk til HL-senteret.
Kort besøk
Av erfaring får elever større læringsutbytte av å delta på et ca.2,5 timers besøk, men dersom dette ikke er mulig tilbyr vi:
-
En forkortet versjon av halvdagsbesøk 1: Kilder og individer
Eller
-
Et foredrag som gir en introduksjon til utstillingen og oppgaver å arbeide med i utstillingen.
Varighet: ca. 1,5 timer
Antall: Maks én skoleklasse per formidler, men vi kan ta imot flere klasser parellelt.
Undervisningsøkten tilbys kun ved besøk til HL-senteret.
Påmelding
Fyll ut skjemaet nedenfor. Dette er ingen automatisk reservasjon. Vi har stor pågang, og derfor ønsker vi at dere angir tre mulige datoer for når dere ønsker å komme. Vi tar ikke imot skolebesøk på mandager.
Vi bestreber oss på å svare så raskt som mulig. Dessverre opplever vi at noen får svar fra oss som havner i spamfilteret. Hører du ikke noe fra oss, bør du sjekke dette før du tar kontakt igjen.