Kort besøk
![preview](/undervisning/undervisning/bilder/utstilling---hvite-bokser---nedskalert.jpg)
Av erfaring får elever større læringsutbytte av å delta på et ca.2,5 timers besøk, men dersom dette ikke er mulig tilbyr vi:
- En forkortet versjon av halvdagsbesøk 1: Kilder og individer.
Eller
- Et foredrag som gir en introduksjon til utstillingen og oppgaver å arbeide med i utstillingen.
Varighet: ca. 1,5 timer
Antall: maks 60 elever
Undervisningsøkten tilbys kun ved besøk til HL-senteret.
2,5 timers besøk
U/Synlig - hverdagsrasisme i Norge
![preview](/undervisning/undervisning/bilder/elever-i-mino---nedskalert.jpg)
Dette opplegget benytter seg av vår nye midlertidige utstilling i vårt nye tilbygg MINO.
Elevene får:
- Bli kjent med og samtale om hverdagsrasisme i sin egen samtid som kan være vanskelig å få øye på, særlig for dem som ikke rammes av den.
- Gruppearbeid i vår nye utstilling om hverdagsrasisme i Norge, der elevene utforsker hverdagsrasisme i norsk samtid og den historiske konteksten som er med på å forklare fenomenet i dag.
- Bli kjent med temaet slik det beskrives av noen av dem som selv har erfart rasisme, kunstnere og forskere. Plenumssamtale der elevene deler det de har funnet ut.
Varighet: 2,5 time
Antall: Maks 30 elever.
Holocaust: Kilder og individer
![preview](/undervisning/digital-undervisning/bilde-av-kilder.jpg)
Kilder og individer er et opplegg som passer for ungdomsskolen
Denne undervisningsøkten tilbys også digitalt.
Elevene får:
- Innledning som gir nødvendig bakgrunnsinformasjon og setter en tematisk ramme for elevenes arbeid.
- Gruppearbeid der elevene finner ut hva som skjedde med forskjellige individer ved å studere primærkilder fra bl.a. HL-senterets arkiver.
- Oppgaver i utstillingen som setter individhistorien i et større perspektiv (ikke inkludert i det digitale tilbudet).
- Plenumsdiskusjon der elevene deler hva de har funnet ut.
Varighet: ca. 2,5 timer / 90 min digitalt
Antall: maks 60 elever / ca 30 elever digitalt
Holocaust: Gjenstander i utstillingen
![preview](/undervisning/undervisning/bilder/elever-i-utstilling---fangedrakt---nedskalert.jpg)
Elevene får:
- Innledning som gir nødvendig bakgrunnsinformasjon og setter en tematisk ramme for elevenes arbeid.
- Gruppearbeid der elevene fordyper seg i gjenstander i utstillingen.
- Elevene bruker kamera for å ta bilder av gjenstander.
- Gruppene presenterer funnene sine for klassen.
Varighet: ca. 2,5 timer
Antall: maks 60 elever
Undervisningsøkten tilbys kun ved besøk til HL-senteret.
4 timers besøk
Fagdag (kommmer)
Holocaust og film
![preview](/undervisning/undervisning/bilder/tidslinje---tysk-historie---nedskalert.jpg)
Et tverrfaglig opplegg for norsk og samfunnsfag hvor filmanalyse settes i sammenheng med historien og fortellinger om Holocaust.
Elevene får:
- Innledning som gir bakgrunn og setter en tematisk ramme for elevenes arbeid.
- Gruppearbeid der elevene analyserer filmklipp fra forskjellige sjangre og reflekterer rundt hvordan filmene påvirker vår oppfattelse av Holocaust.
- Gruppeoppgave i utstillingen.
- Plenumsdiskusjon om muligheter og fallgruver ved å lære om Holocaust gjennom film.
Varighet: ca. 4 timer
Antall: maks 30 elever
Undervisningsøkten tilbys kun ved besøk til HL-senteret.
Holocaust og sjangre
![preview](/undervisning/undervisning/bilder/utstilling---antisemittisme---nedskalert.jpg)
Et tverrfaglig opplegg for norsk og samfunnsfag der elevene jobber med ulike oppdrag i utstillingen. Oppdragene velges i forkant av besøket og lastes ned her.
Elevene får:
- Innledning som gir bakgrunn og setter en tematisk ramme for elevenes arbeid.
- Gruppeoppdrag i utstillingen der elevene lager fortellinger om Holocaust gjennom ulike sjangere (podkast, dagbok, hørespill, avisartikkel, tegneserie, bildebruk).
- Gruppene presenterer produktet sitt for klassen.
Varighet: ca. 4 timer
Antall: maks 30 elever
Undervisningsøkten tilbys kun ved besøk til HL-senteret.
Påmelding
Fyll ut påmeldingsskjema og vi vil svare deg så rakst vi kan.
Påmelding