1,5 times besøk
Kilder og individer, forkortet versjon
Varighet: ca 1,5 timer
Antall: maks 60 elever
Av erfaring får elever større læringsutbytte av å delta på et ca. 2,5 timers besøk. Men er ikke det mulig, er 1,5 timers besøket et alternativ.
Introduksjon til Holocaust-utstillingen
Varighet: ca 1,5 timer
Antall: maks 60 elever
Foredrag som gir en introduksjon til Holocaust-utstillingen, samt oppgaver som skal løses i utstillingen.
Av erfaring får elever større læringsutbytte av å delta på et ca. 2,5 timers besøk. Men er ikke det mulig, er 1,5 timers besøket et alternativ.
2,5 timers besøk:
U/synlig - hverdagsrasisme i Norge
Varighet: ca 2,5 timer
Antall: maks 30 elever
Dette opplegget benytter seg av HL-senterets utstilling i tilbygget MINO.
Elevene får:
- bli kjent med, og samtale om, hverdagsrasisme. Hverdagsrasisme kan være "usynlig" for dem som ikke selv rammes av den.
- gruppearbeid i utstillingen om hverdagsrasisme i Norge, der elevene utforsker hverdagsrasisme i norsk samtid og den historiske konteksten som er med på å forklare fenomentet i dag.
- bli kjent med temaet slik det beskrives av noen av dem som selv har erfart rasisme, kunstnere og forskere.
- plenumssamtale der elevene deler det de har funnet ut.
Holocaust: Kilder og individer
Varighet: ca 2,5 timer/ 90 min. digitalt
Antall: maks 60 elever
Elevene får:
- innledning som gir nødvendig bakgrunssinformasjon og setter en tematisk ramme for elevenes arbeid.
- gruppearbeid der elevene finner ut hva som skjedde med forskjellige individer ved å studere primærkilder fra bl.a. HL-senterets arkiver.
- oppgaver i utstillingen som setter individhistorien i et større perspektiv (ikke inkludert i det digitale tilbudet).
- plenumsdiskusjon der elevene deler hva de har funnet ut.
Holocaust: Gjenstander i utstillingen
Varighet: ca 2,5 timer
Antall: maks 60 elever
Elevene får:
- innledning som gir nødvendig bakgrunnsinformasjon og setter en tematisk ramme for elevenes arbeid.
- gruppearbeid der elevene fordyper seg i gjenstander i utstillingen.
- elevene bruker kamera for å ta bilder av gjenstander.
- gruppene presenterer funnene sine for klassen.
Propaganda: Fra plakater til memes
Varighet: ca 2,5 timer
Antall: maks 60 elever/ 30 digitalt
Opplegget springer ut av samarbeidet med 22. juli-senteret og fokuserer på hvordan konspirasjonstenkning og -teorier preget både nazistenes bruk av propaganda i tiden før og under andre verdenskrig og i dagens internettkultur. Dette er et fordypningstilbud, og egner seg ikke som introduksjon til temaet Holocaust.
Organisering:
- elevene arbeider med ulike kilder, der de skal reflektere rundt hvordan ulike interesser og ideologisk ståsted kan påvirke valg og fremstilling av ideer.
- Vi reflekterer og diskuterer rundt hvordan dette kommer frem i ulike uttrykk
Motstand og Motsvar: Norske jøders stemmer i møte med nazismen
Varighet: ca 2,5 timer
Antall: maks 30 elever
Dette opplegget benytter seg av historiske primærkilder og utstillingen Avbrutte liv.
Elevene får:
- Innledning: Formidler gir nødvendig bakgrunnsinformasjon og setter en tematisk ramme for elevenes arbeid.
- Gruppearbeid: Elevene diskuterer begrepene motstand og motsvar.
- Gruppearbeid: Elevene tolker primærkilder.
- Gruppearbeid: Elevene utforsker kunstnere og lyriske tekster i utstillingen Avbrutte liv.
- Avsluttende samtale i plenum.
4 timers besøk
Film og Holocaust
Varighet: ca 4 timer
Antall: maks 30 elever
Et tverrfaglig opplegg for norsk og samfunnsfag hvor filmanalyse settes i sammenheng med historien og fortellinger om Holocaust.
Elevene får:
- innledning som gir bakgrunn og setter en tematisk ramme for elevenes arbeid.
- gruppearbeid der elevene analyserer filmklipp fra forskjellige sjangre og reflekterer rundt hvordan filmene påvirker vår oppfattelse av Holocaust.
- gruppeoppgave i utstillingen.
- plenumsdiskusjon om muligheter og fallgruver ved å lære om Holocaust gjennom film.
Holocaust og sjangre
Varighet: ca 4 timer
Antall: maks 30 elever
Et tverrfaglig opplegg for norsk og samfunnsfag der elevene jobber med ulike oppdrag i utstillingen.
Oppdragene velges i forkant av besøket og lastes ned her.
Elevene får:
- innledning som gir bakgrunn og setter en tematisk ramme for elevenes arbeid.
- gruppeoppdrag i utstillingen der elevene lager fortellinger om Holocaust gjennom ulike sjangre. (podcast, dagbok, hørespill, avisartikkel, tegneserie, bildebruk).
- gruppene presenterer produktet sitt for klassen.
Fagdag
Varighet: ca 4 timer
Antall: maks 90 elever
Vi kan tilby skreddersydde opplegg med utgangspunkt i HL-senterets temafelt slik at besøket på senteret supplerer klasseromsundervisningen på en god måte. Vi kan sette sammen et program bestående av for eksempel forelesning, arbeid med primærkilder, diskusjonsoppgaver og utstillingsbesøk. Tematisk vinkling avtales i dialog med faglærer.
Påmelding
Fyll ut påmeldingsskjema og vi vil svare deg så raskt vi kan.
Påmelding