Videregående skole

Et besøk på HL-senteret passer for alle elever i den videregående skolen. Oppleggene er basert på kompetansemålene fra bl.a. historie, norsk, samfunnsfag og etikk og religion.

Oppleggene bygger på kritisk tenkning og refleksjon og legger opp til mye elevaktivitet og variasjon.

Vel møtt til et spennende og lærerikt besøk på HL-senteret. Bestillingsskjema for besøk finner du nederst på siden.

Se våre tilbud for digitalundervisning hvis du ikke kan besøke HL-senteret med din klasse.

1,5 times besøk

 

Kilder og individer, forkortet versjon

Varighet: ca 1,5 timer
Antall: maks 60 elever

 

 

 

Av erfaring får elever større læringsutbytte av å delta på et ca. 2,5 timers besøk. Men er ikke det mulig, er 1,5 timers besøket et alternativ.

 

Introduksjon til Holocaust-utstillingen

Varighet: ca 1,5 timer
Antall: maks 60 elever

 

 

 

 

Foredrag som gir en introduksjon til Holocaust-utstillingen, samt oppgaver som skal løses i utstillingen.

Av erfaring får elever større læringsutbytte av å delta på et ca. 2,5 timers besøk. Men er ikke det mulig, er 1,5 timers besøket et alternativ.

 

2,5 timers besøk:

U/synlig - hverdagsrasisme i Norge

 

Varighet: ca 2,5 timer
Antall: maks 30 elever
 

 

 

 

 

 

Dette opplegget benytter seg av HL-senterets  utstilling i tilbygget MINO.

Elevene får:

  • bli kjent med, og samtale om, hverdagsrasisme. Hverdagsrasisme kan være "usynlig" for dem som ikke selv rammes av den.
  • gruppearbeid i utstillingen om hverdagsrasisme i Norge, der elevene utforsker hverdagsrasisme i norsk samtid og den historiske konteksten som er med på å forklare fenomentet i dag.
  • bli kjent med temaet slik det beskrives av noen av dem som selv har erfart rasisme, kunstnere og forskere.
  • plenumssamtale der elevene deler det de har funnet ut.

 

Holocaust: Kilder og individer

 

Varighet: ca 2,5 timer/ 90 min. digitalt
Antall: maks 60 elever

 

 

 

 

 

Elevene får:

  • innledning som gir nødvendig bakgrunssinformasjon og setter en tematisk ramme for elevenes arbeid.
  • gruppearbeid der elevene finner ut hva som skjedde med forskjellige individer ved å studere primærkilder fra bl.a. HL-senterets arkiver.
  • oppgaver i utstillingen som setter individhistorien i et større perspektiv (ikke inkludert i det digitale tilbudet).
  • plenumsdiskusjon der elevene deler hva de har funnet ut.

 

Holocaust: Gjenstander i utstillingen

Varighet: ca 2,5 timer
Antall: maks 60 elever

 

 

 

 

Elevene får:

  • innledning som gir nødvendig bakgrunnsinformasjon og setter en tematisk ramme for elevenes arbeid.
  • gruppearbeid der elevene fordyper seg i gjenstander i utstillingen.
  • elevene bruker kamera for å ta bilder av gjenstander.
  • gruppene presenterer funnene sine for klassen.

Propaganda: Fra plakater til memes

Varighet: ca 2,5 timer
Antall: maks 60 elever/ 30 digitalt






Opplegget springer ut av samarbeidet med 22. juli-senteret og fokuserer på hvordan konspirasjonstenkning og -teorier preget både nazistenes bruk av propaganda i tiden før og under andre verdenskrig og i dagens internettkultur. Dette er et fordypningstilbud, og egner seg ikke som introduksjon til temaet Holocaust.

Organisering:

  • elevene arbeider med ulike kilder, der de skal reflektere rundt hvordan ulike interesser og ideologisk ståsted kan påvirke valg og fremstilling av ideer.
  • Vi reflekterer og diskuterer rundt hvordan dette kommer frem i ulike uttrykk

 

Motstand og Motsvar: Norske jøders stemmer i møte med nazismen

 

Varighet: ca 2,5 timer
Antall: maks 30 elever








Dette opplegget benytter seg av historiske primærkilder og utstillingen Avbrutte liv.

Elevene får:

  • Innledning: Formidler gir nødvendig bakgrunnsinformasjon og setter en tematisk ramme for elevenes arbeid.
  • Gruppearbeid: Elevene diskuterer begrepene motstand og motsvar.
  • Gruppearbeid: Elevene tolker primærkilder.
  • Gruppearbeid: Elevene utforsker kunstnere og lyriske tekster i utstillingen Avbrutte liv.
  • Avsluttende samtale i plenum.

 

4 timers besøk

Film og Holocaust

 

Varighet: ca 4 timer
Antall: maks 30 elever








Et tverrfaglig opplegg for norsk og samfunnsfag hvor filmanalyse settes i sammenheng med historien og fortellinger om Holocaust.

Elevene får:

  • innledning som gir bakgrunn og setter en tematisk ramme for elevenes arbeid.
  • gruppearbeid der elevene analyserer filmklipp fra forskjellige sjangre og reflekterer rundt hvordan filmene påvirker vår oppfattelse av Holocaust.
  • gruppeoppgave i utstillingen.
  • plenumsdiskusjon om muligheter og fallgruver ved å lære om Holocaust gjennom film.

 

Holocaust og sjangre

 

Varighet: ca 4 timer
Antall: maks 30 elever

 






Et tverrfaglig opplegg for norsk og samfunnsfag der elevene jobber med ulike oppdrag i utstillingen.

Oppdragene velges i forkant av besøket og lastes ned her.

Elevene får:

  • innledning som gir bakgrunn og setter en tematisk ramme for elevenes arbeid.
  • gruppeoppdrag i utstillingen der elevene lager fortellinger om Holocaust gjennom ulike sjangre. (podcast, dagbok, hørespill, avisartikkel, tegneserie, bildebruk).
  • gruppene presenterer produktet sitt for klassen.

Fagdag

Varighet: ca 4 timer
Antall: maks 90 elever

 





Vi kan tilby skreddersydde opplegg med utgangspunkt i HL-senterets temafelt slik at besøket på senteret supplerer klasseromsundervisningen på en god måte. Vi kan sette sammen et program bestående av for eksempel forelesning, arbeid med primærkilder, diskusjonsoppgaver og utstillingsbesøk. Tematisk vinkling avtales i dialog med faglærer.

 

Påmelding

Fyll ut påmeldingsskjema og vi vil svare deg så raskt vi kan.
Påmelding

Publisert 12. juni 2023 11:13 - Sist endret 1. sep. 2023 11:13