Daglig omgir vi oss med statuer, bygninger, kunstverk og gatenavn som referer til historiske personer eller hendelser. De er offentlige uttrykk for hva vi mener er viktig å minnes, og er med på å forme vår oppfatning om fortiden. Samtidig er ikke forståelsen av dem hugget i stein – fortidens helter kan bli framtidens overgripere. Minnekultur kan også være et utrykk for det vonde, brutale og ubegripelige – historisk hendelser mange ikke ønsker å omgi seg med i sin hverdag eller sitt nærmiljø.
I dette lærerkurset skal vi se på ulike aspekter av minnekultur knyttet til vanskelige temaer i skolens undervisning. Et sentralt tema i fagfornyelsen er kritisk tenkning – også i møte med fortiden. Elevene skal i videregående skal blant annet kunne utforske og reflektere over hvordan fortiden minnes lokalt og nasjonalt, mens elever i ungdomsskolen skal kunne drøfte hvordan framstillinger av fortiden har påvirket og fortsatt påvirker våre holdninger og handlinger. Hvordan kan minnekultur bidra til å skape refleksjon og kritisk tenkning? Har problematisk minnekultur et iboende potensial for å vise at historie ikke er statisk?