30 år siden folkemordet i Rwanda

Benedicte Giæver var en av to norske hjelpearbeidere som befant seg i Rwanda da folkemordet startet i april 1994. Samtidig satt Felix Muhigana i Norge mens hans familie i Rwanda ble ofre for folkemordet. Hør de fortelle om sine dramatiske historier og gi sine betraktninger om hva som gjorde folkemordet mulig og hva som har skjedd siden. Bjørnar Østby, høyskolelektor i freds- og konfliktstudier ved Oslo Nye Høyskole, vil deretter delta i en samtale om folkemordet og det internasjonale etterspillet.

Bildet kan inneholde: bil, landkjøretøy, kjøretøy, himmel, sky.

Foto: Jan Tomas Espedal/ NTB

For 30 år side kulminerte de etniske konfliktene i Rwanda i et av historiens mest brutale folkemord rettet mot landets tutsibefolkning. I løpet av 100 dager ble mellom 500 000 og én million tutsier drept. Politisk moderate hutuer og rundt 30 prosent av twabefolkningen ble også drept. Massedrapene begynte 6. april etter at et fly med Rwandas president Juvenal Habyarimana ble skutt ned.

– Jeg husker ennå den kvelden. Jeg hadde vært på besøk hos noen venner og det var helt stille i Kigali. Jeg kjørte så fort jeg bare kunne. Jeg var livredd for hva som skulle skje. For du finner aldri en sånn by helt død, forteller Giæver i et intervju med NRK.

Tidlig neste morgen startet massedrapene. Interhamwemilitsen gikk fra dør til dør og massakrerte sine landsmenn. Giævers tutsi-naboer tryglet henne om hjelp og ba om å få skjule seg i huset hennes. Snart ble situasjonen så farlig at hun innså at hun måtte rømme. Etter en dramatisk flukt kom hun seg ut av Rwanda. 

I Norge satt Felix Muhigana og ble vitne til at hans familie i Rwanda ble utsatt for folkemord. Han reiste til nabolandet Uganda og kom inn i Rwanda umiddelbart etter at RPF, som stanset folkemordet, hadde fått kontroll. Mange av hans familiebedlemmer var drept. 

Benedicte Giæver leder i dag NORCAP, en del av Flyktninghjelpen. Felix Muhigana er seniorrådgiver samme sted. NORCAP arbeider for beskyttelse av mennesker som er rammet av kriser og klimaendringer.

Bjørnar Østby er høyskolelektor i freds- og konfliktstudier ved Oslo Nye Høyskole. Han har i mange år jobbet med krig- og konfliktspørsmål, særlig internasjonaliserte borgerkriger i en afrikansk kontekst. Han arbeider med en lærebok om konfliktløsning og fredsarbeid for Fagbokforlaget. Østby er ansvarlig for podcasten "Afrikansk Politikk" sammen med historiker og journalist Maren Sæbø. Podcasten har i vår en serie om folkemordet i Rwanda.  

Denne søndagen vil Giæver og Muhigana fortelle sine historier. Bjørnar Østby vil delta i en samtale om folkemordet og etterspillet. Forskningsleder ved HL-Senteret, Ellen Emilie Stensrud, leder samtalen. Stensrud har forsket på ulike aspekter ved forebygging av folkemord og massive menneskerettighetsbrudd. 

Les intervju med Benedicte Giæver

 

Arrangør

HL-senteret
Emneord: Rwanda, folkemord
Publisert 16. jan. 2024 11:06 - Sist endret 13. juni 2024 13:03

Flere arrangementer