Holocaust i Norge - introduksjonsøkt med film

Holocausthistorie er norsk historie. I dette undervisningsforslaget får elevene se filmen "Trikken til Auschwitz" om Holocaust i Norge. Elevene arbeider så med forløpet i Norge knyttet til registrering, arrestasjon og deportasjon av norske jøder. Arbeidet avrundes med en refleksjonsoppgave om gjerningspersoner og ansvar for at Holocaust i Norge kunne skje. Undervisningsforslaget kan brukes som en introduksjon til temaet og passer for ungdomsskolen og opp.

Eldre mann med hatt, alvorlig uttrykk, teksten "Trikken til Auschwitz"

Aktuelle kompetansemål 

Del 1: Se film 

Trikken til Auschwitz

Del 2: Gjør oppgavene til filmen

Oppgavene kan gjøres individuelt eller i grupper via en digital plattform. Gjennom oppgavene får man en oversikt over tre faser i folkemordet på norske jøder gjennom fortellingen til tidsvitnet Samuel Steinmann.   

Arbeidsark

Del 3: Hvem hadde ansvar for at Holocaust i Norge kunne skje?

Gjør oppgavene individuelt eller i gruppe via en digital plattform. I oppgaven skal man vurdere ni ulike gjerningsmenn og -kvinner og rangerer dem fra minst til mest ansvar. Poenget med oppgaven er ikke å fordele skyld, men å få et innblikk i de små og store rollene og handlingene som utføres av ulike mennesker/ aktører som bidrar til folkemordet.

Ansvarskort

Oppgaver til ansvarskortene

Publisert 17. jan. 2024 11:41 - Sist endret 19. jan. 2024 12:49