Om økten
Undervisningsopplegget består av tre deler:
- Innledning for å aktivere forkunnskaper om rasisme
- Hoveddel bestående av fire elevaktiviteter (gjør alle eller kun 1 og 4)
- Avslutning med reflekterende plenumssamtale
Tid: 1 - 4 undervisningsøkter
Ressurser
Hendelser i Norge, powerpoint presentasjon
Innledning
Elevenes forkunnskaper (i plenum)
- Innled med å få fram hva elevene forbinder med rasisme, for eksempel med et tankekart i plenum.
- Ønsker du at elevene arbeider i grupper med begrepet anbefaler vi dette opplegget om begreper.
- Snakk sammen om hva rasisme betyr
Hoveddel
Elevaktivitet 1 (i grupper)
Her skal elevene arbeide i grupper på fire med å analysere hendelser knyttet til rasisme i Norge.
- Gruppene skal sammen lese 3-4
- Deretter analyserer elevene hendelsene i gruppene ved å bruke eget analyseskjema
Oppgavebeskrivelse til elevene:
- Les kortet høyt sammen.
- Diskuter spørsmålene i analyseskjemaet og skriv ned svarene. Hvis det er uenighet på gruppa kan dere notere flere synspunkter, men gjør dette etter at alle på gruppa har fått begrunne sine meninger.
- Gjenta med de andre kortene dere har fått tildelt.
- Oppsummering
Dersom klassen ikke skal gjøre elevaktivitet 2 og 3 nedenfor, kan dere nå oppsummere hendelseskortene i plenum. Gjennomgå gruppenes besvarelser. Trekk spesielt frem hendelser som elevene er uenig om enten innad på gruppene eller mellom gruppene.
Elevaktivitet 2: Sammenhenger (i grupper)
Elevene skal visualisere sammenhenger mellom de ulike hendelsene. De må kunne begrunne koblingene de har gjort.
Oppgavebeskrivelse til elevene:
- Legg en hvit tråd mellom hendelser dere mener handler om rasisme.
- Legg en svart tråd mellom hendelser der dere mener at «vanlige folk» også hadde et ansvar.
- Legg en grønn tråd mellom hendelser dere mener fortsatt er relevante i dag (for eksempel at problemet/årsaken til denne hendelsen fortsatt er gjeldende).
Snakk sammen om sammenhengene i plenum. Be elevene utdype begrunnelsene, oppfordre dem til å være konkrete når de peker på sammenheng og likheter. Diskuter eventuelle uenigheter, og legg vekt på å lytte til hverandres begrunnelser.
Elevaktivitet 3: Rangering (i grupper)
Når kortene er analysert, skal elevene rangere hendelsene på skalaen "ikke rasisme – hverdagslig rasisme – ekstrem rasisme".
- Lag en skala der «ikke rasisme» og «ekstrem rasisme» er ytterpunkter. Midt på skalaen plasserer dere «hverdagslig rasisme».
- Ta fram ett og ett kort og forsøk å bli enige om hvor på skalaen dere vil plassere kortet.
- Legg kort dere er uenig om i “kjøleskapet” (legg disse til side) for å ta det frem etter en gjennomgang i plenum.
Gjennomgang i plenum:
- Diskuter de ulike gruppenes rangering i plenum. Be elevene begrunne plasseringene. Prioriter å snakke om kortene som gruppene har lagt i «kjøleskapet». Hva er de uenige om? Er det andre grupper som har enes om dette kortet? Hvilke argumenter har elevene for å plassere denne hendelsen?
- Snakk sammen: Er det mindre viktig å motarbeide den hverdagslige rasismen enn den ekstreme? Begrunn. Hvordan kan det oppleves for den som blir utsatt? Hvilken form for rasisme er det mest av i Norge i dag, tror vi?
Elevaktivitet 4: Hva kan du gjøre? (individuelt/par)
Elevene skal nå jobbe videre individuelt eller i par. I oppgave 1 kan elevene lage tankekart, Padlet eller annet.
- Elevene drøfter i par/ arbeider individuelt og skriver notater:
- Hvilke muligheter har du for å forhindre (stoppe?) rasisme? Hva har du lyst til å gjøre?
- Velg ut et hendelseskort som betyr noe for deg, og som du kan tenke deg å gjøre noe med.
- Del ut arbeidsarket "Hvordan skape endring?" til elevene.
Elevene skal nå reflektere over hvilke muligheter de har for å påvirke med utgangspunkt i problematikken i dette hendelseskortet. La elevene dele sine refleksjoner i plenum.
Avslutning
Den avsluttende refleksjonen kan gjøres på mange måter. Arbeidet kan også følges opp med mer fokus på hva elevene kom frem til i de fire ulike elevaktivitetene.
Forslag til oppsummerende refleksjoner og samtaler i plenum:
- Rasisme = rasist? Diskuter om man kan ha rasistiske holdninger eller ytre seg/handle rasistisk uten å være rasist. La elevene begrunne meningene sine og komme med eksempler.
- Gjenta øvelsen fra innledningen: Hva er rasisme/hva forbinder du med rasisme? Er det noen som har fått noen nye tanker om hva rasisme er, eller hva som kan være rasistisk i løpet av undervisningen?
Forslag til videre arbeid
- Lag en felles definisjon av rasisme.
- La elevene lage en multimodal fremstilling med egenformulert definisjon, eksempler/avisutklipp på ulike rasistiske hendelser og noen punkter/rasismevettregler som alle kan følge.
- La elevene selv skrive hendelseskort og analysere disse i analyseskjemaet.
- Gjennomgå elevenes svar fra elevaktivitet 4, og se om det er noen av disse som dere sammen kan sette ut i livet.